„Stanowczy sprzeciw wobec działań MEN”
Oświadczenie Dyrektorów Wydziałów Katechetycznych
Dyrektorzy Wydziałów Katechetycznych diecezji w Polsce obecni na konferencji pod
kierownictwem Księdza Biskupa Wojciecha Osiala, Przewodniczącego Komisji Wychowania
Katolickiego KEP, wyrażają stanowczy sprzeciw wobec działań Ministerstwa Edukacji Narodowej
dotyczących szkolnych lekcji religii. Działania te układają się w pakiet zmian, które są
jawną dyskryminacją dzieci i młodzieży uczestniczących w szkolnych lekcjach religii, ich
rodziców oraz nauczycieli religii.
Dyrektorzy podkreślają, że wszelkie zmiany winny dokonywać się zawsze zgodnie
z obowiązującym prawem, na drodze wzajemnego dialogu i w porozumieniu z wszystkimi
Kościołami i związkami wyznaniowymi. Konieczne jest zawsze wypracowanie porozumienia
strony rządowej z władzami Kościoła i związków wyznaniowych. Wynika to z zapisów w Ustawie
o systemie oświaty, Konstytucji RP oraz Konkordatu. Jedynie na drodze dialogu i współpracy
można właściwie troszczyć się o rozwój młodych pokoleń Polek i Polaków.
- Formą nierówności i niesprawiedliwego traktowania uczniów i nauczycieli
religii jest wprowadzana przez Ministerstwo możliwość zwiększania grup poprzez
łączenie uczniów z różnych klas i poziomów edukacyjnych: do 25 osób w klasach I-III
i do 30 osób w klasach IV-VIII szkół podstawowych oraz w szkołach
ponadpodstawowych. Nauczanie religii w grupach większych niż w przypadku innych
lekcji ma charakter dyskryminacji i nie jest podyktowane dobrem ucznia. Ministerstwo
planuje łączenie klas w grupy także bez uwzględniania wieku dzieci. Sytuacja, w której
uczniowie z klas IV szkoły podstawowej znajdą się na jednej lekcji z uczniami klas VIII
jest sprzeczna z wszelkimi zasadami psychologicznymi, pedagogicznymi
i dydaktycznymi. Narusza to prawa ucznia, godność dziecka oraz krzywdzi je w procesie
edukacji. - Ministerstwo, pomimo licznych głosów sprzeciwu, bez żadnego porozumienia
z Kościołem, podjęło decyzję, że ocena z religii od 1 września 2024 r. nie będzie
wliczana do średniej ocen. W sposób rażący godzi to w podstawowe zasady
dydaktyczne. Dziecko nie jest w stanie zrozumieć, dlaczego jego wysiłek na lekcjach
religii nie jest doceniony w ten sam sposób, jak w przypadku innych przedmiotów. - Zapowiadane przez Ministerstwo umieszczanie lekcji religii jedynie na początku i na
końcu zajęć jest formą dyskryminacji, segregacji i nietolerancji wobec osób
wierzących. Jest to krzywdzące wobec uczniów i ich rodziców. Godzi również
w podstawowe prawa nauczycieli religii, określone m.in. w Karcie Nauczyciela. - Dyrektorzy wyrażają sprzeciw wobec planów zmniejszenia liczby lekcji religii do jednej
tygodniowo.
Nauczyciele religii aktywnie uczestniczą w realizacji szkolnych programów profilaktyczno-
wychowawczych na wszystkich płaszczyznach w społeczności szkolnej. Uczą miłości bliźniego,
wrażliwości na potrzeby drugiego człowieka, dialogu, tolerancji, szacunku, kształtują postawy
społeczne. Kształtują postawy proekologiczne, społeczne, dotyczące zdrowia fizycznego
i psychicznego. Troska nauczycieli religii o rozwój emocjonalny, społeczny i duchowy przekłada
się na kondycję psychofizyczną uczniów.
Organizacja lekcji religii w przestrzeni szkolnej jest wypełnieniem konstytucyjnego prawa
rodziców do wychowania i nauczania religijnego zgodnie ze swoimi przekonaniami (art. 53, ust. 3
Konstytucji). Jest też dla rodziców ułatwieniem, gdyż często zapracowani, z wielką trudnością
doprowadzaliby dzieci na zajęcia przy parafii.
Wprowadzanie zmian w organizacji lekcji religii w szkole odbywa się do tej pory bez wymaganego
przez prawo porozumienia Ministerstwa ze stroną kościelną. Państwo demokratyczne powinno
respektować prawa wszystkich obywateli – zarówno wierzących, jak i niewierzących.
Osoby odpowiedzialne za katechizację i szkolne nauczanie religii w Polsce proszą Rodziców
i wszystkich ludzi dobrej woli o aktywne włączenie się w obronę obecności lekcji religii w polskiej
szkole. Wysyłajmy do Ministerstwa nasz sprzeciw w tej sprawie na adres: kancelaria@men.gov.pl.
Dyrektorzy Wydziałów Katechetycznych
Stegna, 23 maja 202